• Advertisement

Reine en onreine dieren

Alle vragen en opmerkingen die te maken hebben met de bijbel en bijbelstudies.

Berichtdoor Christina op zo feb 05, 2006 5:07 pm

scarface schreef:
ja dus...... ik zie geen tegenstrijdigheid hoor. ik geloof in God. bij het verhaal van de Ark betwijfel ik de historische waarde van het verhaal maar niet van de boodschap

Ik dus wel. Je zegt dat je gelooft, maar je gelooft niet in het verhaal van de Ark. Tsja... dat is mijn mening. Deal with it :wink:
Christina

Advertisement

Berichtdoor scarface op zo feb 05, 2006 8:29 pm

Christina schreef:
scarface schreef:
ja dus...... ik zie geen tegenstrijdigheid hoor. ik geloof in God. bij het verhaal van de Ark betwijfel ik de historische waarde van het verhaal maar niet van de boodschap

Ik dus wel. Je zegt dat je gelooft, maar je gelooft niet in het verhaal van de Ark. Tsja... dat is mijn mening. Deal with it :wink:

dus als je gelooft dan moet je elke letter geloven? de bijbel is geschreven door mensen zoals jij en ik. waarom zou ik alles geloven van mensen zoals ik die de zelfde mensenlijke eigenschappen hebben en dus ook jaloezie, haat, verdriet. dan is hun woord nooit de echte waarheid alleen een interpretatie van wat hun als waarheid aannamen.
''..But in the beginning, didn't God create Adam to love him?''
scarface

Berichtdoor Gizmo op ma feb 06, 2006 11:20 am

Dit is geen topic waarin we het verhaal van de Ark en/of de Bijbel ter discussie stellen.

Back to topic.

Waarom zijn er eigen onreine dieren geschapen?
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke
Gizmo

Berichtdoor scarface op ma feb 06, 2006 11:43 am

Scarface, laatste waarschuwing. Hou je commentaar op moderators voor je. Gr. Admin crashit
scarface

Berichtdoor vogeltje op vr feb 10, 2006 6:46 pm

Back to topic.

Waarom zijn er eigen onreine dieren geschapen?

Misschien wel simpelweg omdat ze nodig waren. Onreine dieren mochten/mogen niet gegeten worden maar dat wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn.
Volgens Leviticus ben je b.v. ook onrein als je in aanraking komt met bloed. Je zou je dus ook af kunnen vragen waarom bloed geschapen is. Het is alleen met bloed wel erg duidelijk dat we niet zonder kunnen.[/quote]
Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind.

Albert Einstein.
vogeltje

Berichtdoor Theo Bert op vr feb 10, 2006 11:49 pm

Moderne wetenschap in de bijbel

Ieder die zou willen nadenken en spreken over de betekenis van de wetgeving in Leviticus raad ik aan om dit boek te lezen. Daarin staan ook beschouwingen over reine en onreine dieren. De schrijver komt met de verrassende conclusie dat naar zijn mening de Bijbel 3500 jaar zijn tijd vooruit was.

mvg.
Theo Bert
www.gelooft.nl

http://www.vergadering.nu/boekhobrinkmoderne.htm

Deel citaat:
Moderne wetenschap in de bijbel
De titel van zijn boek suggereert dat de auteur van Moderne wetenschap in de Bijbel het Woord van God als een natuurwetenschappelijk handboek beschouwt, maar in zijn voorwoord neemt drs. Ben Hobrink meteen stelling tegen die gedachte. "In de Bijbel staan geen verslagen van wetenschappelijk onderzoek, geen verslagen van de bijbehorende proefopstellingen en resultaten, maar wel van de bijbehorende conclusies." Daarmee verklaart hij meteen de ondertitel van zijn boek: De Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit.

Spijswetten

Na een introducerend hoofdstuk besteedt Hobrink aandacht aan de bestrijding van epidemieën (hoofdstuk 2) en de beoefening van hygiëne (hoofdstuk 3), zoals voorgeschreven in de Thora. Dankzij de reinheidswetten werden (en worden) joden veel minder geconfronteerd met epidemieën en geslachtsziekten. "Weinig mensen zullen zich realiseren dat het principe van toiletten, van melaatsenkolonies, stadsreiniging, quarantaine en bestrijding van epidemieën voortkomt uit de Bijbel", stelt Hobrink vast. Hij typeert deze door God aan Mozes gegeven wetten als een anachronisme. "Ze waren hun tijd te ver vooruit om door andere volken gehoorzaamd of begrepen te worden." Begrijpen deed Israël ze evenmin, maar omdat ook deze wetten in een religieus kader stonden, werden ze wel gehoorzaamd.

Hoofdstuk 4 gaat in op de spijswetten voor Israël. "Niet geschreven door mensen met kennis van zaken, maar juist omdat die kennis ontbrak." Inmiddels bestaat de kennis wel, en is duidelijk dat de dieren die de Israëliet niet mocht eten, schadelijk waren voor de gezondheid of noodzakelijk voor het biologisch evenwicht in de natuur.
Jezus is in het Hebreeuws Yeshua. Dat betekent God redt, God helpt. Jezus maakt zijn naam waar. Hij redt.
Theo Bert

Berichtdoor vogeltje op do feb 16, 2006 11:41 pm

Ik kan me inderdaad van heel veel voorschriften zoals in Leviticus voorstellen dat ze met hygiëne e.d. te maken hebben, maar geldt dat dan ook waar het gaat over menstruatie en bevallingen?
Een vrouw is na de geboorte van een zoon een week lang onrein en na de geboorte van een dochter maar liefst veertien dagen. Is dat ook op de manier van drs. Hobrink te verklaren?

Overigens vond ik in Mattheüs 15 een uitspraak van Jezus over dit onderwerp;
1 Toen kwamen er vanuit Jeruzalem Farizeeën en schriftgeleerden naar Jezus. Ze vroegen hem: 2 ‘Waarom overtreden uw leerlingen de tradities van onze voorouders? Ze wassen hun handen niet voor ze hun brood eten.’[..]
10 Nadat hij de mensen bij zich geroepen had, zei hij tegen hen: ‘Luister en kom tot inzicht. 11 Niet wat de mond ingaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uitkomt, dat maakt een mens onrein.’ [..]
16 Jezus zei: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog steeds niet? 17 Zien jullie dan niet in dat alles wat de mond ingaat in de maag terechtkomt en in de beerput weer verdwijnt? 18 Wat daarentegen de mond uitgaat komt uit het hart, en die dingen maken een mens onrein. 19 Want uit het hart komen boze gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen en laster. 20 Dat maakt een mens onrein, niet eten met ongewassen handen.’

Moet ik hier nu uit opmaken dat de wetten wat betreft rein en onrein uit het Oude Testament niet meer gelden?
Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind.

Albert Einstein.
vogeltje

Berichtdoor Theo Bert op vr feb 17, 2006 7:04 am

Jezus kan niet bedoeld hebben dat de voorschriften in Leviticus ongeldig waren. Hij zegt immers dat niets aan de TORA - de 5 boeken van Mozes - mag worden veranderd.
Wij zetten onszelf dus op het verkeerde been wanneer we zouden denken dat de TORA er niet meer toe doet, de voorschriften van Leviticus er niet toe doen. Jezus wijst op de geestelijke dimensie van de TORA.
Het gaat erom wat Jezus zegt: dat niet wat de mens eet, maar wat uit zijn mond komt hem belast.
De overleggingen van het hart, zijn dat niet de dingen die een rol spelen in je ziel?
Dan gaat het over wat onze ziel verziekt. Jezus wijst op de geestelijke gevolgen, van wat wij uitspreken, van wat uit ons hart komt.
Mat 12,36
Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels,

Dat maakt een mens - geestelijk gezien - onrein, niet eten met ongewassen handen.’ Die werkelijk onreinheid loop je op door:boze gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen en laster

Mensen die zich druk maken om het uiterlijk naleven van de wet worden ernstig gewaarschuwd. Het gaat om het wezenlijke, het gaat om je hart dat je rein moet bewaren voor God. Jezus zegt ons: Mar 9,47
En indien uw oog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit. Het is beter, dat gij met één oog het Koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt,

Shlom,
Theo Bert
www. gelooft.nl
Jezus is in het Hebreeuws Yeshua. Dat betekent God redt, God helpt. Jezus maakt zijn naam waar. Hij redt.
Theo Bert

Berichtdoor scarface op zo feb 19, 2006 2:19 pm

Scarface is gebanned.

Moderato
r
scarface

Berichtdoor scarface op ma dec 11, 2006 9:40 pm

scarface schreef:Scarface is gebanned.

Moderato
r

ik was gebanned.... :roll: