Welke plaats neemt het Nieuwe Testament in de bijbel in?
De functie die het OT heeft voor ons nu is naar mijn mening vrij breed.
Het NT is naar mijn overtuiging de tijd waarin we nu leven.
In het OT is er veel profetie te vinden over deze tijd.
In het OT valt te zien wat de weg is die de mens gegaan is tov God en wat Gods reaktie hierop telkens was. Zeer leerzaam! Ook valt te zien hoe de vijand de mens verleid en hoe de mens zich keer op keer laat verleiden.
De mens toont keer op keer aan het zelf (zonder) God te willen redden, iets waarvoor God weliswaar ruimte voor geeft maar waar Hij tegelijk ook zeer verbolgen over is.
Het nieuwe testament is de tijd waarin God uitwerkt wat Hij in het OT al voorzegt heeft. De wet heeft de mens niet in rechte verhouding gebracht naar God vanwege de zondige staat van de mens; de mens kon het eenvoudig niet.
God gaat nu een ander verbond aan en het verbond is niet langer alleen maar voor de Joden.
Van de mens wordt geloof gevraagd, iets wat God zelf in ons wil werken door zijn Heilige Geest.
De kloof die er was tussen God en de mens, de zondige staat van de mens, wordt eenzijdig door God overbrugt.
Jezus neemt de vloek op zich.
Het tempeldoek scheurt.
De mens kan als heilige naar God, al tijdens zijn leven ondanks de zonde die nog in hem is!
Jezus word Hogepriester voor hen die geloven.
Wij ontvangen als we geloven de Heilige Geest die ons ervan wil overtuigen dat wij geliefden zijn van God de Vader.
We hebben een nieuwe status.
In het nieuwe testament wordt uitgelegd hoe we zonde kunnen hebben en toch voor God als heiligen worden gezien en geoordeeld op grond van hde kruisdood van Jezus Christus.
Wedergeboorte is nodig hiervoor.
Jezus schrijft eigenhandig een neiuwe wet in onze harten.
We krijgen deel aan een nieuw leven met nieuwe 'regels'.
In Jezus mogen we nu al volmaaktheid ontvangen!
We zullen geoordeeld worden na dit leven met als enig schild Jezus die voor ons gestorven is zodat wij mogen leven.
Hoop dat mijn stukje duidelijk bepaalde verschillen heeft aangetoond.
Groet Ronald Kremer