• Advertisement

Creationisme in de bio-les:

Evolutietheorie, Creationisme, Intelligent Design. Alles over wetenschap en geloof kun je hier kwijt.

Creationisme in de bio-les:

Berichtdoor Gast op do jun 30, 2005 1:58 am

Op www.christenunie.nl staat een poll (rechts)

Stelling: De schepping moet onderdeel blijven uitmaken van de biologieles.

Lijkt me een belangrijk onderdeel van de landelijke discussie over in hoeverre het creationisme nog serieus genomen moet/zal worden...
Gast

Advertisement

Berichtdoor Pyro op do jun 30, 2005 10:09 am

Het leven op aarde is een biogenetisch project van buitenaardse kunstenaars. Zeg nou zelf, wij zijn zelf ook scheppers, we bedenken iets, maken het en voila, het is er. Waarom zou dat in de rest van de kosmos dan anders gaan?? Creatio, de verbeeldingskracht en kunstzin aan de macht. Weg met dat machinale wereldbeeld van de mens die alles degradeert tot zielloze automatismen, zichzelf incluis.
De logica is weliswaar onwrikbaar,
maar tegen een mens die wil leven,
kan zij niet op.
Franz Kafka
Pyro

Berichtdoor sparrow op wo dec 28, 2005 1:37 am

Pyro schreef:Het leven op aarde is een biogenetisch project van buitenaardse kunstenaars. Zeg nou zelf, wij zijn zelf ook scheppers, we bedenken iets, maken het en voila, het is er. Waarom zou dat in de rest van de kosmos dan anders gaan?? Creatio, de verbeeldingskracht en kunstzin aan de macht. Weg met dat machinale wereldbeeld van de mens die alles degradeert tot zielloze automatismen, zichzelf incluis.

Wij zijn vooral ook opscheppers. En terwijl zij zich verheffen tegen de God hun Maker en woorden tegen Hem spreken en op dat moment Zijn lucht in- en uitademen gaan zij voort in hun dwaling totdat God hun de adem wegneemt.
Voor het moment geeft het sommigen enig soelaas te bedenken dat geen buitenaards kunstenaar de mens ter verantwoording zal roepen. Alles is immers geoorloofd. Artistieke vrijheid noemen ze dat. In die wereld is er geen goed of kwaad, alhoewel, er is slechts 1 kwaad in die wereld: de absolute waarheidsclaim van Gods zelfopenbaring, de bijbel, natuurlijk, want dat maakt de goddeloze tot overtreders en spotters en rebellen. En dat beknot de artistieke vrijheid.
Voor hen geldt dat zij naar een plaats zullen gaan, door God toegewezen, met de door Hem uitgesproken begeleidende woorden "thou wil be done".

O ja, en natuurlijk moet het creationisme in de biologieles een prominente plaats hebben.
Psalm 2
sparrow

Berichtdoor Chanoeka op za jan 07, 2006 5:01 pm

Pyro schreef:Het leven op aarde is een biogenetisch project van buitenaardse kunstenaars.

Dat is een intresante stelling, wanneer kunnen we de onderbouwing verwachten???

Pyro schreef:Zeg nou zelf, wij zijn zelf ook scheppers, we bedenken iets, maken het en voila, het is er.

Wij scheppers, nou niet bepaalt. We zijn in staat om materiaal om te vormen.
In vele gevallen is het doel, het slopen van de medemens en zijn omgeving.

sparrow schreef:O ja, en natuurlijk moet het creationisme in de biologieles een prominente plaats hebben.

Hier hetzelfde.

In Liefde,
Chanoeka
Waar het Licht is, verschijnt de duisternis.
Chanoeka

Re: Creationisme in de bio-les:

Berichtdoor hetty op wo jan 11, 2006 11:58 pm

Anonymous schreef:Op www.christenunie.nl staat een poll (rechts)

Stelling: De schepping moet onderdeel blijven uitmaken van de biologieles.

Lijkt me een belangrijk onderdeel van de landelijke discussie over in hoeverre het creationisme nog serieus genomen moet/zal worden...

Mij lijkt dat het creationisme niet thuis hoort in de biologieles aangezien creationisme en wetenschap niet echt combinabel zijn. Geloof en wetenschap zijn verschillende dingen.

Creationisme is m.i. meer iets voor de Godsdienstles.

groetjes.
hetty

Berichtdoor crashit op do jan 12, 2006 12:02 am

Onzin. ET is net zo'n pseudo-wetenschap als Creationisme. Als je consequent wilt zijn moet je beiden verbannen naar de godsdienstlessen.
Just love Him!
crashit

Berichtdoor hetty op do jan 12, 2006 12:11 am

crashit schreef:Onzin. ET is net zo'n pseudo-wetenschap als Creationisme. Als je consequent wilt zijn moet je beiden verbannen naar de godsdienstlessen.

Daar verschillen we dan van van mening: Ik zie De ET persoonlijk als wetenschap, bewezen en bruikbaar in de meeste takken van de wetenschap, en het creationisme als geloof.

Overigens is de ET toch echt niet godsdienstig te noemen, dus vrijwel ongeschikt voor de Godsdienstles.

groetjes.
hetty

Berichtdoor crashit op do jan 12, 2006 12:16 am

hetty schreef:
crashit schreef:Onzin. ET is net zo'n pseudo-wetenschap als Creationisme. Als je consequent wilt zijn moet je beiden verbannen naar de godsdienstlessen.

Daar verschillen we dan van van mening: Ik zie De ET persoonlijk als wetenschap, bewezen en bruikbaar in de meeste takken van de wetenschap, en het creationisme als geloof.

Daar verschillen we idd van mening.

Overigens is de ET toch echt niet godsdienstig te noemen, dus vrijwel ongeschikt voor de Godsdienstles.

groetjes.

De manier waarop sommige mensen ET aanhangen is toch echt diepgodsdienstig te noemen... :roll:
Just love Him!
crashit

Berichtdoor hetty op do jan 12, 2006 12:50 am

Hoi,

crashit schreef:De manier waarop sommige mensen ET aanhangen is toch echt diepgodsdienstig te noemen :roll:

Dat kan.
Ik ken ook iemand die de wiskunde ziet als goddelijk. wil niet zeggen dat in de wiskundeles ook het goddelijk aspect van wiskundige formules moet worden gedoceerd.

Vind je trouwens dat bijvoorbeeld het creationisme in de aardrijkskundeles (jonge aarde theorie) moet worden geintroduceerd?

groetjes.
hetty

Berichtdoor Chanoeka op do jan 12, 2006 11:00 pm

Op zich is er weinig mis met de evolutie theorie.
Immers het is een theorie, nog steeds geen feit.
Dat er een aantal wetenschappers is, die heel hard roepen dat het een feit is, zonder dit onomstotelijk te kunnen bewijzen dat het om een feit gaat, (en er dus direct bewijs last is) verlaagt de evolutie theorie tot een paradigma.
In dat kader moet wetenschap onderbouwt worden met geloof, iets wat zuivere wetenschap tegenstaat.
Zuiver wetenschap is er zelf op uit, om zijn eigen stelling onderuit te halen.
Niet om het in een heilig huisje te plaatsen.

Anderzijds moeten we van uit het zichtbeeld van wetenschap, ook niet de illusie hebben dat creationisme een wetenschap is.
Ook hier gaat het om een theorie, dat met geloof aangevuld moet worden.

In Liefde
Chanoeka
Waar het Licht is, verschijnt de duisternis.
Chanoeka

Berichtdoor brand op vr jan 13, 2006 10:12 pm

Enerzijds heb je gelijk, Chanoeka, maar ik heb veel boeken over de evolutietheorie, en Al die boeken proberen met de evolutie thoerie het bestaan van God (indirect) te ontkennen.

God is almachtig: waarom kan hij niet iets uit niets scheppen, tegen alle natuurwetenschappen in.
De meeste evolutionisten zeggen: er is geen almachtig god God, God is niet natuurkundig verklaarbaar (of een reeks argumenten die pogen het bestaan van God uit te sluiten) maar hun zitten met het volgende probleem in hun maag:
Alles volgens de natuurkunde wetten, wel een aarde door een knal, maar geen idee waar die knal, op de materie die noodzaklijk is voor een knal, vandaan komt.

Dat is er mis met de evolutie theorie. En nog veel erger is dat het op veel scholen geleerd word, en zo tot waarheid verheven.
Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
Rom 6:8
brand

Berichtdoor vogeltje op za jan 14, 2006 6:42 pm

Ik heb nooit begrepen waarom God en evolutietheorie niet samen zouden kunnen gaan. Misschien komt dat ook door de manier waarop hierover bij mij op school les gegeven werd. De bijbel en de evolutietheorie werden naast elkaar gezet en ons werd gevraagd om ze alletwee te bestuderen en onze eigen mening te vormen.

Ik weet niet welke evolutionisten jij aanhaalt maar als zij puur vanuit de wetenschap spreken kunnen ze niet zeggen dat God niet bestaat. Zolang er geen bewijs is van het tegendeel (en dat is gruwelijk moeilijk te vinden) moet je de mogelijkheid dat God bestaat aanvaarden. Uiteindelijk is de hele wetenschap gebaseerd op theoriëen; de evolutietheorie, de atoomtheorie, de quantumtheorie enz. en wat bewijs betreft heeft niemand ooit een quantumdeeltje gezien.

God is almachtig: waarom kan hij niet iets uit niets scheppen, tegen alle natuurwetenschappen in.

Heeft God eigenlijk de natuurwetten en indirect dus ook de natuurwetenschappen geschapen?
Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind.

Albert Einstein.
vogeltje

Berichtdoor brand op za jan 14, 2006 8:56 pm

vogeltje schreef:Heeft God eigenlijk de natuurwetten en indirect dus ook de natuurwetenschappen geschapen?

Tuurlijk. God maakte scheiding tussen de wateren en de wateren (tussen zee en land) Kdenk dat dat een toen gemaakte natuurwet is. God schiep (scheppen is iets maken uit niets) het licht: ook een nieuwe natuurwet.
God gaf noach de regenboog (een nieuwe natuurwet van lichtbreking)
vogeltje schreef: Ik heb nooit begrepen waarom God en evolutietheorie niet samen zouden kunnen gaan.

Ik geloof ook in een weinig evolutie theorie: de micro-evolutie theorie:
De sterkste overwint, er zijn al heel wat diersoorten uitgestorven.
Maar de macro-evolutie theorie, zoals die ook op scholen word geleerd, is inclusief oerknal, zonder God. In de bijbel lezen wij niet van knallen, oersoepen, of aanverwante artikelen. God sprak en het was er. De evolutie theorie is op zoek naar God's vervanger, Maar zal hem nooit vinden.
Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
Rom 6:8
brand

Berichtdoor vogeltje op za nov 25, 2006 12:09 am

Dat God niet genoemd wordt in de evolutietheorie wil niet zeggen dat Hij er niet in zou passen. Ik geloof dat de evolutie simpelweg door God geschapen is.
Hoewel......simpelweg?!?!
Een wereld met miljoenen diersoorten en plantensoorten die met elkaar samenwerken, elkaar tegenwerken, zich aanpassen aan andere omstandigheden (waardoor andere dieren en planten zich ook weer aanpassen) en zo constant een evenwicht proberen te vinden.....
Wat een wonder!

Ik moet ook denken aan een uitspraak van Loesje (of Visje):
"I believe in the big bang; God said "bang" and it was." :wink:
Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind.

Albert Einstein.
vogeltje

Berichtdoor Josephina op ma dec 04, 2006 12:11 am

vogeltje schreef:....

Ik moet ook denken aan een uitspraak van Loesje (of Visje):
"I believe in the big bang; God said "bang" and it was." :wink:

Dat is een Joodse wijsheid. Dus Visje of Loesje heeft dat echt gepikt :wink:

Overigens goede onderschift heb je :idea:
Josephina

Keer terug naar Geloof en Wetenschap